LATIHAN PEMANTAPAN BAHASA MELAYU

 LATIHAN PEMANTAPAN

1.     Manakah penyataan yang TEPAT berkaitan dengan konsep bahasa dan budaya?

 

A.    Bahasa dan budaya merupakan satu sistem yang mengkaji struktur atau bentuk perkataan yang mempunyai fungsi tatabahasa.

B.    Bahasa dan budaya merupakan satu unit yang terdiri daripada satu bentuk bunyi bahasa atau gabungan beberapa bentuk bahasa.

C.    Bahasa dan budaya merupakan satu lambang yang arbitrari, iaitu satu simbol bunyi yang bersuara untuk berhubung dan berkomunikasi.

D.    Bahasa dan budaya berkait rapat dalam kehidupan sesebuah masyarakat. Setiap perkara yang diungkapkan memberi gambaran jelas tentang corak kehidupan dan pemikiran penutur jati sesuatu bahasa itu.

 

 

2.     Siapakah tokoh yang mengaitkan konsep bahasa dengan pemikiran?

 

A.  Groys Keraf.

B.    Edward Sapir.

C.    Asmah Hj. Omar.

D.    Ferdinand de Saussure.

 

3.     Antara berikut yang manakah merupakan fungsi-fungsi bahasa menurut Groys Keraf?

 

A.    Bahasa sebagai alat arbitrari.

B.    Bahasa sebagai alat sistem makna.

C.    Bahasa sebagai alat integrasi adaptasi sosial.

D.    Bahasa sebagai alat perlambangan budaya.

 

 

4.     Apakah yang boleh dimaksudkan dengan fungsi bahasa sebagai alat kawalan sosial?

 

A.    Komunikasi yang terbentuk melalui isyarat tubuh.

B.    Memilih bahasa yang digunakan mengikut situasi.

C.    Saluran perumusan maksud, melahirkan perasaan dan bekerjasama.

D.    Kegiatan bahasa bagi memperoleh pandangan baru, perilaku dan tindakan yang  baik.


5.     Apakah kepentingan utama menguasai kemahiran berbahasa?

 

A.    Memudahkan komunikasi berlaku.

B.    Memantapkan tahap kecekapan komunikasi.

C.    Memudahkan sesuatu bahasa itu diungkap dan difahami.

D.    Memastikan proses pengajaran dan pembelajaran berjalan lancar.

 

6.     Antara berikut, manakah asas kemahiran bukan lisan?

 

I.        Menulis.

II.      Bertutur.

III.    Membaca.

IV.   Mendengar.

 

A.  I dan II sahaja.

B.  I dan III sahaja.

C.  II dan III sahaja.

D.  II dan IV sahaja.

 

7.     Pilih susunan yang BETUL bagi proses kemahiran bahasa.

 

A.    Bertutur, membaca, menulis, mendengar.

B.    Mendengar, bertutur, membaca, menulis.

C.    Membaca, menulis, mendengar, bertutur.

D.    Mendengar, membaca, bertutur, menulis.

 

 

8.     Manakah BUKAN merupakan aspek yang mempengaruhi kemahiran bertutur?

 

A.    Ciri emosi yang melibatkan gemuruh dan kontak mata

B.    Ciri rohani yang melibatkan persediaan dan persefahaman.

C.    Ciri fizikal yang melibatkan alat artikulasi dan alat pendengaran

D.    Ciri mental yang melibatkan kemahiran memahami dan menginterpretasi.

 

 

·       Kemampuan pendengar memahami maklumat-maklumat yang diungkapkan oleh penutur melalui lambang-lambang bunyi.


Jadual 1

 

9.     Pernyataan di atas berkaitan dengan kemahiran                               

 

A.      Kemahiran menulis.

B.      Kemahiran bertutur.


C.      Kemahiran membaca.

D.      Kemahiran mendengar.

 

10.  Pilih strategi bagi meningkatkan kemahiran mendengar.

 

I.           Dapatkan penjelasan.

II.           Menganggap perbualan sebagai relevan.

III.           Beri perhatian pada intonasi dan nada suara.

IV.           Bertanya sekiranya tidak memahami percakapannya.

 

A.  I, II dan III sahaja.

B.  I, II dan IV sahaja.

C.  I, III dan IV sahaja.

D.  Semua di atas.

 

11.  Manakah aspek yang TIDAK mempengaruhi bahasa pertuturan?

 

A.    Mora.

B.    Emosi.

C.    Sebutan.

D.    Tekanan.

 

12.  Berikut merupakan ciri mental yang mempengaruhi kemahiran bertutur, KECUALI


 

I.           Gemuruh.

II.           Kontak mata.

III.           Menginterpretasi.

IV.           Kemahiran memahami.

 

A.    I dan II sahaja.

B.    I dan III sahaja.

C.    II dan III sahaja.

D.    II dan IV sahaja.

 

 

 

 

 

Persendian ialah unsur yang digunakan untuk memisahkan elemen-elemen linguistik seperti perkataan, rangkai kata, atau ayat.


Jadual 2

 

13.    Apakah aspek yang merujuk jadual 2?


A.    Jeda

B.    Mora

C.    Intonasi

D.    Tekanan

 

14.  Apakah yang dimaksudkan dengan kemahiran membaca?

 

A.  Kemahiran berinteraksi menggunakan bahasa.

B.  Melafazkan gabungan bunyi menggunakan alat-alat artikulasi.

C.  Menghuraikan bahan bercetak kepada pertuturan dan kepada pemikiran.

D.  Kemampuan pendengar memahami maklumat-maklumat yang dituturkan.

 

 

·       Membuat andaian

·       Pilih petikan yang mudah

·       Menyediakan pen dan kertas


Jadual 3

15.  Apakah kemahiran yang berkaitan dengan jadual 3 di atas?

 

A.    Kemahiran menulis

B.    Kemahiran bertutur

C.   Kemahiran membaca

D.    Kemahiran mendengar

 

16.  Pilih penyataan yang TEPAT berkaitan strategi meningkatkan kemahiran membaca.

 

I.                Menyediakan pen dan kertas.

II.                Bersedia untuk berkomunikasi.

III.                Menjelaskan dengan perkataan lain.

IV.                Memperlahankan kelajuan membaca.

 

A.    I dan II sahaja.

B.    I dan III sahaja.

C.    I dan IV sahaja.

D.    II dan IV sahaja.


 

·       Meliputi aspek penulisan, ejaan, tanda baca dan penanda wacana. Tulisan mampu mempengaruhi emosi pembaca.

Jadual 3

 

17.  Pernyataan di atas berkaitan dengan prinsip penulisan                               

 

A.    Proses menulis.

B.    Tujuan penulisan.

C.    Mekanis penulisan.

D.    Pemilihan perkataan.

 

18.  Apakah maksud kesantunan bahasa?

 

A.    Gaya atau cara penggunaan sesebuah bahasa.

B.    Variasi bahasa yang berbeza berdasarkan fungsi.

C.    Penggunaan kata yang tepat dan berkesan dalam komunikasi.

D.    Kaedah penggunaan bahasa yang sopan, baik dan bersesuaian dengan konteks.

 

19.Manakah BUKAN faktor yang mempengaruhi penggunaan kesantunan berbahasa dalam sesebuah komunikasi?

 

A.    Tahap pendidikan seseorang.

B.    Konteks rasmi atau tidak rasmi.

C.    Taraf sosial seseorang yang dilawan berbicara.

D.    Keupayaan menyampaikan idea kepada khalayak.

 

 

20.  Pilih contoh ayat yang memperlihatkan kesantunan berbahasa.

 

I.          Jangan bising.

II.      Maafkan saya puan, saya mengaku saya bersalah.

III.    Zakaria pulang ke kampung kerana ayahnya meninggal dunia.

IV.   Selesaikan masalah ini dengan matang.

 

A.  I dan II sahaja.

B.  II dan III sahaja.

C.  I, II dan III sahaja.

D.  II, III dan IV sahaja.


 

Dari Ummul Mukminin ‘Aisyah r.a kepada Rasulullah s.a.w. : “Wahai Rasulullah jika aku mendapati Lailatul Qadar, doa apakah yang aku baca pada malam tersebut? Rasulullah s.a.w. menjawab: “Bacalah: “Ya Allah, sesungguhnya Engkau adalah Maha Pemberi Kemaafan (Maha Pengampun)...”

Jadual 4

 

21.              Apakah aspek komunikasi dalam jadual 4 di atas?

 

A.    Laras bahasa.

B.    Struktur ayat.

C.    Pemilihan kata.

D.    Kesantunan berbahasa.

·       Terdapat penggunaan gambar bercetak

·       Penggunaan warna dan teknik berkesan

·       Struktur ayat pendek dan menggunakan ayat tunggal


Jadual 5

 

22.  Penyataan dalam jadual 5 di atas merujuk kepada laras                                     

 

A.    Laras bahasa iklan.

B.    Laras bahasa klasik.

C.    Laras bahasa kreatif.

D.    Laras bahasa himbauan.

 

 

 

X: Jualan akhir tahun. Datang segera sebelum kehabisan stok!

 

Y: Minumlah Jus Kunyit Almelda supaya anda bertambah sihat.


Jadual 6

 

23.  Pilih kaedah yang TEPAT berdasarkan contoh iklan dalam jadual 6 di atas.


 

X

Y

A.

Suruhan

Umpan

B.

Umpan

Doa

C.

Suruhan

Doa

D.

Perisytiharan

Perbandingan

 

 

 

 

·        Bersifat intelektual dan saintifik.

·        Tidak menggunakan bahasa kiasan.

·        Maklumat berdasarkan kajian dan fakta.


Jadual 7

 

24.    Apakah jenis laras yang merujuk ciri yang dinyatakan dalam jadual 7 di atas?

A.    Sains.

B.    Klasik.

C.    Kreatif.

D.    Himbauan.

 

Di gunung itu terdapat pokok-pokok thuba dan anak-anak ini dijaga oleh Nabi Ibrahim AS dan Sarah AS. Mereka sentiasa berada dalam kekenyangan dan tidak pernah berasa haus, malah sentiasa berdoa kepada Allah agar dapat berpimpinan tangan dengan kedua ibu bapa kerana tidak berkesempatan melakukannya di dunia dahulu.


Jadual 8

 

25.  Apakah laras bahasa yang TEPAT merujuk contoh dalam jadual 8 di atas?

 

A.    Klasik.

B.    Agama.

C.    Kreatif.

D.    Himbauan.


 

 

·        Saya sangat bersetuju dengan pendapatnya.

·        Aku harap kau bersabar adik.

Jadual 9

26.       Apakah faktor penggunaan kata ganti nama diri saya dan aku dalam jadual 9 di atas?

A.    Tempat dan masa.

B.    Suasana dan gaya.

C.    Suasana dan hubungan.

D.    Taraf akademik dan sosial.

 

 

 

Pembunuhan sel-sel perumah yang menjadi satu sifat serangan parasit dijayakan oleh rembesan enzim.


Jadual 10

 

27.  Pilih ciri-ciri laras berkaitan dengan contoh dalam jadual 10.

 

I.                Bersifat formal.

II.             Tidak menggunakan bahasa kiasan.

III.                   Maklumat berdasarkan kajian dan fakta.

IV.       Terdapat bentuk frasa sendi nama yang tidak digunakan dalam teks teknikal yang lain.

 

A.    I dan II sahaja.

B.    I, II dan III sahaja.

C.    I, III dan IV sahaja.

D.    II, III dan IV sahaja.

 

 

 

 

X: Belilah barangan buatan Malaysia.

 

Y: Gunalah jus delima keluaran Almazz agar ibu bapa sihat sejahtera.


Jadual 11


28.  Pilih kaedah yang TEPAT berdasarkan contoh iklan dalam jadual 11 di atas.

 

 

 

X

Y

A.

Umpan

Perintisan

B.

Umpan

Penilaian ciri

C.

Suruhan

Doa

D.

Perisytiharan

Perbandingan

 

 

·       Mengemukakan faedah daripada sesuatu perbuatan.

·       Banyak menggunakan perkataan yang membawa makna ajak atau tegah.

·       Banyak menggunakan contoh, kes atau cerita yang selaras dengan tajuk.


Jadual 12

 

29.Ciri-ciri di atas merujuk kepada laras bahasa _

 

A.  klasik

B.  agama

C.  sastera

D.  himbauan (doa)

 

Merujuk atau menyapa pihak yang menjadi teman bicara atau sasaran komunikasi


Jadual 13

 

30.    Apakah kata ganti nama yang merujuk penyataan di atas?

 

A.  Kata ganti nama diri kedua

B.  Kata ganti nama diri pertama

C.  Kata ganti nama diri ketiga jamak

D.  Kata ganti nama diri ketiga tunggal

 

 

31.    Pilih ayat yang menggunakan kata ganti nama yang BETUL.

 

A.    “Ayahanda akan berangkat ke majlis tersebut.” Titah baginda sultan kepada bentara.

B.    “Adinda telah menyediakan segala keperluan nenda.” Kata Tengku Ali kepadan neneknya.


C.     “Cucunda akan menyambut ketibaan bonda di lapangan terbang.” Kata Tengku Ali kepada neneknya.

D.    “Anakanda berharap ayahanda sudi menerima persembahan ini.” Kata Tengku Ali kepada ayahanda saudaranya.

 

32.    Manakah yang BENAR tentang gelaran dalam masyarakat Melayu?

 

A.  Gelaran negeri.

B.  Gelaran kurniaan.

C.  Gelaran kebesaran.

D.  Gelaran kemasyarakatan.

·       Menteri Pelajaran

·       Yang Dipertua Dewan Rakyat

·       Ahli Dewan Undangan Negeri


Jadual 14

 

33.Rujukan hormat bagi individu di atas ialah  

 

A.    Yang Berhormat.

B.    Yang Berbahagia.

C.    Yang Amat Berhormat.

D.    Yang Amat Berbahagia.

 

 

Gelaran Warisan

X

Y

Rasul dan sahabat


Jadual 15

 

34.     Pilih pasangan yang TEPAT bagi X dan Y dalam jadual 15.

 

 

 

X

Y

A.

Akademik/ikhtisas

Sistem adat

B.

Sistem adat

Kekeluargaan

C.

Raja

Orang-orang besar

D.

Rasul dan sahabat

Kurniaan pemerintah


35.    Manakah kata ganti nama diri ketiga tunggal?

 

A.              Beta.

B.              Kami.

C.              Mereka.

D.              Baginda.

 

36.  Semua yang berikut merupakan gelaran warisan KECUALI .

 

A.    Mas

B.    Ungku

C.    Sharifah

D.    Pangeran.

 

37.  Pilih padanan cara sapaan yang TEPAT untuk gelaran keagamaan berikut.

 

A.          Kadi   : Yang Arif Tuan Kadi.

B.           Imam : Yang Mulia Tuan Imam.

C.           Haji     : Sahibul Fadilah Tuan Haji.

D.          Mufti : Yang Berbahagia Tuan Mufti.

 

38.    Manakah padanan gabungan gelaran yang BETUL?

 

A.    Pak lebai – Kekeluargaan dan ikhtisas.

B.    Mak Latah Kekeluargaan dan peribadi.

C.    Hajah Engku Warisan dan keagamaan.

D.    Prof. Datin Kurniaan akademik/ikhtisas dan pemerintah.

 

 

·        Kami

·        Kita


Jadual 16

 

39.  Apakah bentuk kata ganti nama diri di dalam jadual 16 di atas?

 

A.    Kata ganti nama diri kedua jamak.

B.    Kata ganti nama diri kedua tunggal .

C.    Kata ganti nama diri pertama jamak.

D.    Kata ganti nama diri pertama tunggal.


40.  Pilih contoh bagi gelaran kurniaan.

 

A.     Yang Berhormat Tan Sri Ali Zainuddin.

B.      Yang Mulia Puteri Shahidah Jamal Aidil.

C.      Tuan Haji Sheikh Kamal Mohammad Haji Sheikh Zaim.

D.     Yang Mulia Puan Syarifah Puteri Nur Khaisarah Syed Khalid.

Comments