Quiz Thinking Skills

1. Thinking skills is a critical way of thinking and may lead to argument if it’s not well managed. Who has expressed this statement?
[Kemahiran berfikir ialah pemikiran secara kritis dan boleh membawa kepada penghujahan (pertelingkahan) sekiranya tidak diurus dengan baik. Siapakah yang telah menyatakan pernyataan ini?
A.Costa Dewey.
B.Butterworth.
C.Aristotle.
D.Philips.

2.  According to the Theory of Cognitive Development, schemas are referring to______.
[Menurut Teori Perkembangan Kognitif, skema merujuk kepada _____.
A.unit of knowledge, objects, actions, and abstract concepts  [unit pengetahuan, objek, tindakan dan konsep abstrak]
B. mental process due to biological maturation  [proses mental hasil daripada kematangan biologi]
C.nurturing process to help children’s development  [proses asuhan yang membantu dalam perkembangan kanak-kanak]
D.peaceful and positive environment for children  [persekitaran yang tenang dan positif untuk kanak-kanak ]

3. A graduate will choose to find a job close to his /her home if his/her _______are unattainable or less fulfilled. This is because this need is an important aspect of a person's survival.
[Seseorang graduan itu akan memilih untuk mencari pekerjaan yang berdekatan dengan rumahnya sekiranya _______tidak dapat atau kurang dipenuhi. Ini adalah kerana keperluan ini merupakan aspek penting dalam kelangsungan hidup seseorang itu.]
A.physiological needs [keperluan fisiologi]
B.safety needs [keperluan keselamatan]
C.love-belonging needs [keperluan berkasih sayang-diperlukan]
D.Self-esteem needs [keperluan penghargaan kendiri-keyakinan diri]

4.  Which of the following is NOT part of the brain structure?
[Antara berikut, yang manakah BUKAN sebahagian daripada struktur otak?
A.Frontal [Hadapan]
B.Parietal [Parietal]
C.Temporal [Temporal]
D.Memory [Ingatan/Memori]

5.  Memory is the process where we encode, ______ and retrieve information.
[Memori ialah proses di mana kita mengekod, ______ dan mendapatkan maklumat.]
A.collect [mengumpul]
B.remembers [mengingat]
C.finds [mencari]
D.store [menyimpan]

6.   At which stage does an infant begins to build up direct knowledge of the world around them?
[Di peringkat yang manakah bayi mula membina pengetahuan langsung tentang dunia di sekeliling mereka?]
A.Pre operational phase [Fasa pra operasi]
B.Sensorimotor phase [Fasa sensorimotor]
C.Formal operational phase [Fasa operasi formal]
D.Concrete operational phase [Fasa operasi konkrit]

7.  At which stage does egocentrism starts to develop?
[Di peringkat manakah egosentrik mula terbina?]
A.Pre operational phase [Fasa pra operasi]
B.Sensorimotor phase [Fasa sensorimotor]
C.Formal operational phase [Fasa operasi formal]
D.Concrete operational phase [Fasa operasi konkrit]

8.  The following is true about working memory EXCEPT ___________.
[Berikut adalah benar tentang ingatan kerja KECUALI ___________.]
A.the capacity is 3 to 7 units [kapasiti ialah 3 hingg 7 unit]
B.maintenance and elaborative phase [fasa penyelenggaraan dan elaboratif]
C.the duration is 5 to 15 seconds [tempoh ialah 5 hingga 15 saat]
D.also called as short term memory [juga dipanggil sebagai ingatan jangka pendek]

9.  The largest division of brain is called ______?
[Bahagian terbesar otak dipanggil _____?]
A.Occipital.
B.Cognitive.
C.Cerebrum.
D.Cerebellum.

10. “Melly already has a two-storey terraced house in the city. However, she bought another house which is a bungalow in an 'gated residential area and monitored by security guards'. This is because she is still unmarried and living alone. She feels safe living in the bungalow she has bought now.”
This concept refers to ___________.
[“Melly telahpun mempunyai sebuah rumah teres dua tingkat di dalam bandar. Walau bagaimanapun, beliau membeli sebuah rumah lagi iaitu banglo yang berkonsepkan ‘kawasan perumahan berpagar dan dipantau selia oleh pengawal keselamatan’. Ini adalah disebabkan beliau masih tidak berkahwin dan tinggal berseorangan. Beliau merasakan selamat untuk tinggal di dalam rumah banglo yang dibelinya sekarang.”]
[Konsep ini merujuk kepada _______________.]
A.physiological needs [keperluan fisiologi]
B.safety needs [keperluan keselamatan]
C.love and belonging needs [keperluan berkasih sayang-diperlukan]
D.self esteem needs [keperluan penghargaan-keyakinan diri]

11. Why is the 7–11-year stage considered a critical turning point in a child's cognitive development?
 [Mengapa tahap 7-11 tahun dianggap sebagai titik paling penting dalam perkembangan kognitif kanak-kanak?]        
A.Because the child enters the adolescent development at this stage. [Kerana kanak-kanak memasuki perkembangan alam remaja pada tahap ini.]
B.Because the child starts learning a new language. [Kerana kanak-kanak mulai belajar bahasa baru.]
C.Because the child begins to think logically and operationally. [Kerana kanak-kanak mulai berfikiran logik dan rasional.]
D.Because the child starts to develop fine motor skills. [Kerana kanak-kanak mulai mengembangkan keterampilan kebolehan/kemahiran motor halus.]

12. Who proposed the theory of cognitive development?
[Siapakah yang memperkenalkan teori perkembangan kognitif?]
A.Sigmund Freud.
B.Ivan Pavlov.
C.Jean Piaget.
D.Erik Erikson.

13. How do babies start to build knowledge about the world around them?
[Bagaimana bayi mula membina pengetahuan tentang dunia di sekelilingnya?]
A.By talking to adults. [Dengan berbicara dengan orang dewasa.]
B.By learning language. [Dengan mempelajari bahasa.]
C.By connecting physical actions with observed consequences of those actions. [Dengan menghubungkan tindakan fizikal dengan hasil yang diperhatikan daripada tindakan tersebut.]
D.By watching televisiion. [Dengan menonton televisyen.]

14. Core thinking skills centralize in solving problems or making decision in wide contexts of academic and non-academic area. Thus, which of the following is NOT an element of core thinking skills?
[Teras kemahiran berfikir berpangkalan dalam menyelesaikan masalah mahupun membuat keputusan dalam konteks luas bidang akademik dan bukan akademik. Justeru, yang manakah antara berikut BUKAN elemen teras kemahiran berfikir?]
A.Evaluate. [Menilai.]
B.Intuitive. [Intuitif.]
C.Integrate. [Mengintegrasikan.]
D.Restructuring. [Penstrukturan semula.]

15. Thinking skills have the potential to be developed by the process of exploration. Which of the following statement BEST describe thinking skills?
[Kemahiran berfikir mempunyai potensi untuk dikembangkan dengan proses meneroka. Pernyataan manakah TERBAIK dalam mendeskripsi kemahiran berfikir?]
A.Cognitive processes in the searching of meaning, exploring possible ideas, involving in problem solving and decision making, and executing what is appropriate. [Proses kognitif dalam mencari makna, meneroka idea yang berkemungkinan, terlibat dalam menyelesaikan masalah dan membuat keputusan serta laksanakan apa yang bersesuaian.]
B.Mental activity that helps to formulate or solve a problem, make decision or fulfil a desire to understand. [Aktiviti mental yang membantu merumus atau menyelesaikan masalah, membuat keputusan atau memenuhi keinginan untuk memahami.]
C.Mental activity that helps to generate more information by deep thinking. [Aktiviti mental yang membantu menjana lebih banyak maklumat dengan pemikiran yang mendalam.]
D.Brain stimulation activity that helps to release endorphins hormones. [Aktiviti rangsangan otak yang membantu membebaskan hormone endorphin.]

16. Thinking patterns that leaders display in group are the subject of style approaches to great leadership. What is this style, in relation to the statement below?
"I don’t care, all of us need to innovate a medical drone."
 [Corak pemikiran yang ditunjukkan oleh pemimpin dalam kumpulan ialah subjek pendekatan gaya bagi kepimpinan. Apakah gaya ini, yang berkaitan dengan pernyataan di bawah?
""Saya tidak peduli, kamu semua harus ikut arahan saya."
A.Constructive thinking [Pemikirian konstruktif.]
B.Objective thinking [Pemikiran objektif.]
C.Creative thinking [Pemikiran kreatif.]
C.Logical thinking [Pemikiran logik.]

17. What is the name of the theory proposed by Jean Piaget?
[Apa nama teori yang telah diperkenalkan oleh Jean Piaget?]
A.Social Learning Theory. [Teori Pembelajaran Sosial.]
B.Psychoanalytic Theory. [Teori Psikoanalitik.]
C.Behaviorism Theory. [Teori Tingkahlaku.]
D.Early Cognitive Development Theory. [Teori Perkembangan Awal Otak.]

18. Mr. Munusamy has a bank card with a debit service that enables him to spend without withdrawing money. Despite this, he has applied to the bank to get a credit card because he feels a high need as he is often traveling, staying in luxury hotels, and spending on expensive brands. This concept meets Mr. Munusamy's hierarchical __________.]
[Encik Munusamy mempunyai kad bank yang mempunyai perkhidmatan debit untuk membolehkannya berbelanja tanpa mengeluarkan wang. Walaupun sedemikian, beliau telah memohon kepada bank untuk mendapatkan kad kredit kerana merasakan keperluan yang tinggi kerana seringkali melancong, tinggal di hotel mewah dan berbelanja dengan membeli jenama yang mahal. Konsep ini memenuhi hirarki __________ Encik Munusamy.]
A.physiological needs [keperluan fisiologi]
B.safety needs [keperluan keselamatan]
C.love and belonging needs [keperluan berkasih sayang-rasa diperlukan]
D.self esteem needs [keperluan penghargaan kendiri-keyakinan diri]

19. Mr. Salman has decided to start a family with his lover. This is because he already has a permanent job with a good salary. He felt the need to share the joy and comfort of his life with his partner to be happier. This concept refers to the hierarchy of __________.
[Encik Salman telahpun memutuskan untuk mendirikan rumahtangga dengan kekasihnya. Ini adalah kerana beliau telahpun mempunyai pekerjaan tetap dengan gaji yang lumayan. Beliau merasakan perlu untuk berkongsi kegembiraan dan keselesaan hidupnya dengan pasangannya agar lebih Bahagia. Konsep ini merujuk kepada hirarki __________.]
A.physiological needs [keperluan fisiologi]
B.safety needs [keperluan keselamatan]
C.love and belonging needs [keperluan berkasih sayang-rasa diperlukan]
D.self esteem needs [keperluan penghargaan kendiri-keyakinan diri]

20. The understanding that something stays the same in quantity even though its appearance change is referring to _________.
[Pemahaman bahawa sesuatu tetap sama dari segi kuantiti walaupun penampilannya berubah merujuk kepada _____. ]
A.assimilation [asimilasi.]
B.accommodation [akomodasi.]
C.concentration [konsentrasi-penumpuan.]
D.conservation. [konservasi-pengekalan.]

Comments